RoboSapien, FemiSapien és társaik

2011.02.28. 06:00 ferenck

Az angol születésű Mark Tilden a világ egyik legismertebb és legvitatottabb robotikusa. Előbb a kanadai Waterloo Egyetemen (Ontario állam), majd a Los Alamosi Nemzeti Laboratóriumban tevékenykedett. A Tomb Raider robotjeleneteinél szaktanácsadóként közreműködött.

Jelenleg a hongkongi Wow Wee cég kötelékében dolgozik. Biológiailag inspirált gépeket fejleszt: amőbával kezdte, RoboSapien, FemiSapien és társaik után Joebotnál tart most.

Szólj hozzá!

Címkék: robotok mesterséges intelligencia

Robotfiú, evolúciós optimalizáció és az érzelmek

2011.02.23. 06:00 ferenck

ASIMO, a Honda csúcsrobotja októberben ünnepelte tizedik születésnapját. Hogyan tovább, merre tartanak a humanoidok? A fejlesztők gép és emberi környezet teljes interakcióját, evolúciós folyamatok utánzását tűzték ki hosszútávú célként.

A világ talán leghíresebb robotja, ASIMO és „kollégái” idővel lakótársaink lesznek, érzelmi kapcsolat alakul ki közöttünk – állítja Sherry Turkle, az MIT kutatója. Egyelőre az ember helyett a kényelmetlen otthoni rutinmunkát elvégző „házirobotok” felé vezető út rendkívül fontos állomásaként tekintünk rájuk, valami hasonlót várunk el tőlük.

Szólj hozzá!

Baktériumból számítógép

2011.02.21. 06:00 ferenck

Élővilág és infokommunikációs technológiák összefonódásának újabb példájaként kaliforniai kutatók kólibaktériumot (Eschericia coli, E. coli), a biotech- és szintetikus biológiai kísérletek „népszerű” állatkáját alakítottak át molekuláris áramkörré.

Miért az E. coli?

Az 1885-ben felfedezett E. coli általában csillós, de lehet csillótlan is, könnyen és jól tenyészthető. Rendszerint melegvérű állatok tápcsatornájának alsó szakaszában él, legtöbb típusa ártalmatlan, de egyesek ételmérgezést okozhatnak. A veszélytelen törzsek az emésztőrendszer normális flórájához tartoznak, K-vitamint termelnek. Jelenlétük megnehezíti a patogének elszaporodását a bélrendszerben.

1 komment

Címkék: szintetikus biológia

Digitális alteregók

2011.02.16. 06:00 ferenck

Virtuális környezetek (online közösségi játékok, webalapú chatszobák stb.) tökéletes lehetőséget adnak digitális külsőnk – önreprezentációnk – tetszőleges megváltozatására. Mintha nem is ismernénk a képernyőn ránk meredő arcot. Pedig csak a tükörbe néztünk, de mást láttunk.

Napjaink infokommunikációs világának egyik leglátványosabb jelensége a virtuális környezetek minőségjavulása, a minőségjavulás hatásaként az alkalmazások (oktatás, üzlet, kiképzés stb.) megsokszorozódása, az avatárok „gombamód” szaporodása. Egyre gyakoribbak a virtuális és valós tereket összekapcsoló kísérletek.

Szólj hozzá!

Címkék: virtuális valóság virtuális környezetek avatárok

Egy szoba virtuális valóság

2011.02.14. 06:00 ferenck

Vezetőszimulátorban ülve az orvostanhallgató jobban felbecsüli, hogy a törött lábú beteg mikor térhet vissza a volán mögé. Mások óriásira nagyított szíven matatva tanulják az anatómiát. Vasúti projektek designt és optimális technológiát tesztelnek a különös közegben.

A hatoldalú, oldalanként három méter magas helyiség felületei (oldalak, mennyezet, talaj) hatalmas számítógép-képernyőként funkcionálnak. A kivetítőket hat gép vezérli – minden falra egy jut –, míg a hetedik az egész rendszert irányítja. A közeg csak akkor élvezhető igazán, ha a felhasználó folyékony kristályos (a mélység érzékelését biztosító) sztereoszkópikus szemüveget visel.

Szólj hozzá!

Címkék: virtuális valóság szimuláció virtuális környezetek