1984 a valóságban

2010.08.25. 06:00 ferenck

Bárhova megyünk, kamerák követnek, minden mozdulatunkat rögzítik, akárkit írisz alapján azonosítanak. Philip K. Dick és Orwell, Különvélemény és 1984. Csakhogy amit eddig könyvben olvastunk, filmen láttunk, hamarosan komor valósággá válhat.

A technológia – íriszszkennelés – adott, a biometrikus kutatásfejlesztésre specializálódott Global Rainmakers vállalat a napokban jelentette be. Mások is foglalkoztak már vele, de az új rendszer minden eddiginél pontosabb és gyorsabb. A munkában partnerként közreműködő Leon, az egymilliónál nagyobb lélekszámú mexikói város lesz a tesztterep, majd „a világ legbiztonságosabb helye”, legalábbis Jeff Carter, a GR vezetője szerint. Fura jövővel kecsegtet: otthon, kocsiba ülve, munkahelyre érve, patikában, orvosnál, bankautomatánál, bárhol az írisz fog azonosítani.

Előrejelzésbe is bocsátkozik: „tíz éven belül a Föld összes helye és lakója kapcsolódni fog a rendszerhez.” Hamarosan 50 és 100 dollár közötti áron lesz kapható, és eljön az idő, amikor sok, sokmilliárd íriszszkenner fogja vizslatni a bolygót. Ellentétben a Különvéleménnyel, a rendszer nem játszható ki. Mindent tud rólunk, és nem hibázik. Szülőatyja „digitális skarlátbetűhöz” hasonlítja: a bűnözön élete végéig rajtamarad a stigma, ha a bolti szarka áruházba tér be, azonnal tudni fogják, ki ő, s figyelik lépéseit. Mások repülőre nem szállhatnak fel.

Carter hatalmas lelkesedéssel beszél, mintha George W. Busht, vagy a paranoiától és biztonságféltéstől már-már megőrült, de leginkább megfigyelni, szabályozni és tiltani akaró/imádó más politikai vezetőt hallanánk.

Leon csak az első fázis – biztonsági ellenőrzőpontokon, rendőrségi épületeknél, büntetés-végrehajtási intézményekben kezdik, míg a következő három évre tervezett második fázisban bankok, kórházak, áruházak, köz- és magánterek szintén fel lesznek szerelve. A szkennernek máris több fajtája létezik: a repülőterekre szánt Hbox percenként ötven mozgásban lévő személyt azonosít, a kisebbek tizenötöt, harmincat. Az egyik tesztalany elmondása alapján másodpercnél kevesebb idő alatt végeztek vele, bejegyezték az adatbázisba, majd utána többször, volt, hogy futva jutott túl az ellenőrzőponton, és a rendszer minden egyes alkalommal felismerte.

Miért az írisz? Mert például az ujjlenyomatnál nagyjából száz adatponttal lehet dolgozni, az írisznél viszont legalább kétezerrel. Az arcnál és a hangnál is megbízhatóbb. Egyedül a DNS-nél nem, azt viszont – egyelőre – még nem használják azonosításhoz. Ki tudja, meddig.

Leonhoz visszatérve, előbb adatbázis kell a városlakók íriszéről. Bűnözőkkel nincs gond, vallottak, jöhet a szkennelés. Törvénytisztelő állampolgároknál már bajosabb, mert ők eldönthetik, akarják, vagy sem. Carter úgy véli, igen. Például, mert nem lesz szükségünk személyazonosságunkat igazoló papírokra, elég a szemünk. Sőt, akik önként és dalolva nem vetik alá magukat, ki lesznek közösítve – nem akarnak a rendszerhez tartozni. Olyan apróságok, mint privacy fel sem merül benne… Szerinte a Facebook, telekomok és bankok egyébként is mindent tudnak rólunk, és a közösségi hálózatokról bármi hozzáférhető. A Google-keresések szintén sokat elárulnak rólunk, tehát egy kvázi megfigyelőrendszer bagatell dolog. Okosan megfeledkezik arról, hogy példái esetében szolgáltatást vagy szórakozást kapunk adatainkért cserébe, míg egy íriszszkenner ugyan mi jót adhat az átlagfelhasználónak?
 

110 komment

Címkék: biometria biztonsági technológiák

A bejegyzés trackback címe:

https://agens.blog.hu/api/trackback/id/tr812244674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hátezmármi (törölt) 2010.08.25. 08:48:32

Szép új világ....

Hitler és Sztálin a mai kor technikájával százszor hatékonyabban irthatta volna az embereket, nagy szerencse, hogy akkor még nem voltak ilyen eszközök.

Csak az a kérdés, mikor jön a következő Hitler, vagy Sztálin.

Ma m nem kell senkit megfigyelni, meg követni, elég, ha figyeljük a mobiltelefonja mozgását, lehallgatjuk azt és nézzük, hogy a bankkártyájával mit és hol vásárol.

Tönkre akarjuk tenni? Tiltsuk le a bankkártyáját és kész. Kár, hogy azért még van készpénz. Sebaj, az sem sokáig.

Már a Biblia is megírta, hogy aki nem veti alá magát majd az új rendszernek, sem eladni, sem vásárolni nem tud majd.

ged 2010.08.25. 09:20:29

Elég egy kis adatbázis hiba, vagy egy olyan ember személyes rosszindulata, aki beletud nyúlni a rendszerbe és máris bűnöző vagy!
Arról nem is beszélve, hogy a hatalmon lévők az ellenzékieket egy ilyen rendszerrel mennyire kordában tudják tartani.

paráznabillegető 2010.08.25. 09:28:13

ugyan már, emberek.
most is ez van. az élet egy kibaszott mázli.
tehát: jól kell születni.
íme az én személyes tragédiám: elbaszott hülye magyarnak születtem, csilliárdos arab olajsejk helyett.
picsába...

Hátezmármi (törölt) 2010.08.25. 09:30:23

@ged: bárkit meg lehet félemlíteni. Ha kinyitod a szád, másnap elkapunk. Ha neten nyitod ki a szád, ott is azonosítunk, nem véletlenül kell a netszolgáltatóknak minden adatot fél évig őrizni.

Ha van szemszkenner, ki sem mehetsz az utcára. Elveszted a munkád, a pénzed, nem tudsz vásárolni, fél nap alatt kicsinálnak.

Hány bátor ellenzéki lesz, aki ezt vállalja? Éhen fognak halni két hét alatt.

Pzkpfw 2010.08.25. 09:32:58

Semmi bajom az irisz szkennerrel, csak en legyek az adatbazis adminisztrator.:)

paráznabillegető 2010.08.25. 09:34:15

@Hátezmármi: na de miért az az alapfelállás, hogy márpedig igenis szükség van mindenféle rebellis ellenzékiekre?

harrold (törölt) 2010.08.25. 09:44:02

@Hátezmármi: majdnem!
A Bibliában, a Jelenések könyve vége felé valami olyasmit ír János, hogy a "fenevad jele (vagy száma) lesz rajta mindenen", anélkül nem lehet majd eladni vagy venni semmit. Én legalábbis így emlékszem, de majd utána nézek. És ha netán igazam van, akkor az nagy különbség azzal, amit mondasz. Egyébként régen, amikor először olvastam ezt a Jel-ben, akkor a vonalkódra gondoltam a fenevad jeleként, ugyanis az majdhogynem már tényleg rajta van mindenen, amit vesznek vagy eladnak.

Mindegy... Undorító lett már a világ, nagyon érik egy mielőbbi "teljes formázás" a Földre! Az a szintű környezetszennyezés (és itt ez alatt a mentális környezetszennyezést is értem), ami folyik az utóbbi 1-2 év száz évben (vagy a legutóbbi időkben is: gondoljunk bele, hogy a kereskedelmi tv-csatornáknak "köszönhetően" hová, micsoda szörnyű katasztrofális állapotba süllyedt a magyarság röpke 13 év alatt!), azt nem lehet tovább csinálni.

paráznabillegető 2010.08.25. 09:47:27

@harrold: szar, hoyg nem vagyunk gazdagok, és nincs olyan kurvajó életünk, mi?
meg ez a mostani erkölcs és fertő...

bezzeg a régi szép időkben, amikor őseink ölték egymást, éheztek, és betegségek tizedelték őket...
akkor bezzeg!... micsoda morális magasságok!... na de most?... pej!...

Hozzá Szóló 2010.08.25. 09:49:25

@harrold:
Mobilt használni és tévézni nem kötelező. De RFID-vel, írisszel, ujjlenyomattal egyre több helyen kötelező az azonosítás, ez viszont túlzás. Amikor már ennivalót is csak úgy lehet vásárolni, hogy a rendszer tudja, mikor, hol mit vettem.... az már ijesztő.

De nekem sokkal ijesztőbb az, hogy az emberek annyira birkák, hogy nem értik, nem akarják érteni, hogy ez mitől probléma. Amikor meg már baj van és hisztiznek, akkor már persze késő...

Treff7 2010.08.25. 09:51:21

qrva lassan haladnak. lehetne már mindenhol.

robian 2010.08.25. 09:59:13

"a bűnösök bűnődjenek a jókat meg kell jutalmazni" - (Gino: sok itt a köcsög 2001.05.01.)

TCrown 2010.08.25. 10:03:40

Pl én is birka vagyok, mert tökre nem értem, mi ezzel a probléma.

Fizethetnék egy rápillantással, elkapnák a bűnözőket, etc...

Kapásból önként jelentkeznék.

Martian (törölt) 2010.08.25. 10:05:07

@paráznabillegető: például azért, hogy kötelezően ne lehessen ilyen rendszert bevezetni, csak azért mert egy politikai vezető szerint jó.

Martian (törölt) 2010.08.25. 10:12:39

@TCrown: az a probléma, hogy ha összekülönbözöl a rendszerhez hozzáférő emberrel, meghekkelik az adatokat vagy csak szimplán hiba történik az adatbázisban, már visznek is a sittre.

Ajánlom mindenki figyelmébe a Brazil c. filmet (25 éve készült), pont erről, a mai tendenciákról szól:
www.imdb.com/title/tt0088846/

krampam 2010.08.25. 10:13:46

nem szabad engedni ezeket... rá kell állni az önellátásra, cserekereskedelemre, kis közösségek építésére. az a lényeg, hogy ki kell hagyni a "magasabb szinteket" (állam, multin.cégek, adóhivatal, bankok stb)

Hátezmármi (törölt) 2010.08.25. 10:18:11

@paráznabillegető: nem a diktatúra ellenzéke a rebellis, hanem maga a diktatúra. Szerinted mi lenne itt, ha egy Sztálin újra hatalomra kerülne? Totális kontroll az élet minden területén.

Hála a digitális árnyéknak, amit hagysz magad után, mindent tudnak rólad. A mobiltelefonod 30 cm pontossággal elárulja, merre vagy. A mikrofonját távolról is lehet aktiválni, ezért gond nélkül bármikor lehallgatnak. A boltban a vonalkódoknak köszönhetően pontosan tudják (tudhatják, ha akarják), mikor mit, mennyit és hol vettél. Tudják, milyen oldalakat látogattál az interneten. Kiket hívtál fel, kiktől fogadtál hívásokat. A kulcsszavakat keresve minden telefonhívást szkennelnek már 30 éve. Tudják, milyen újságot fizetsz elő, milyen moziban voltál utoljára, milyen cigimárkát szívsz. És mindezt automatizálva, számítógépek által összegyűjtve és évekre eltárolva.

Ha téged ez nem nyugtalanít, az nyugtalanító.

TCrown 2010.08.25. 10:23:20

@Martian:

Hát láttam én a Brazilt, a Minority Reportot, olvastam az 1984-et - és akkor se félek.

A rossz szándékú hatalom mindig tud rosszat tenni, és szinte mindig korlátlanul, ebben sosem volt hiba.

Martian (törölt) 2010.08.25. 10:23:31

@Hátezmármi: "Hála a digitális árnyéknak, amit hagysz magad után"

És ezt még valamelyest tudod szabályozni, de az írisz kötelező szkennelését nem.

TCrown 2010.08.25. 10:24:40

@Hátezmármi: De engem sem nyugtalanít!!
Ha valaki ezzel akarja tölteni az idejét, hajrá. Egy idő után ugyis megunja, mert látja majd, hogy nincs miért nézegessen.

Martian (törölt) 2010.08.25. 10:27:25

@TCrown: Nem mindegy, hogy ehhez milyen mértékű koncentrált technológiai segítsége van... és hogy mennyire bízza rá magát a társadalmi rendszer a technológiára.

paráznabillegető 2010.08.25. 10:28:37

@Hátezmármi: aha.
értem.
hát akkor féljünk együtt!
jaj, jaj! :D

maraggyatok má. majd pont a ti tyúkszaros lázadó gondolataitok fognak itt mindenféle hatalmi elitet veszélyeztetni, mi? fotelforradalmárok... eddig is kibaszott nagy veszélyt jelentettetek a rendszerre, csoda, hogy eddig össze nem omlott, és az is csoda lesz, ha a csipbevezetésig össze nem omlasztjátok! :)
letiltják a bankkártyáitok, kitesznek titeket a rendszerből, juj! aztán mehettek éhező szomáliai kalóznak... lol. asse tudjátok mit akartok, csak fosik itt összevissza mindenki, hoyg mi lesz. látom is már: majd jól megfigyelnek! ENGEM!!! biztos ki akarnak csinálni a kibaszottul lényegtelen és teljesen haszontalan gondolataim és vásárlási szokásaim és az ürülékem állaga miatt!

aztán különben ükdédapátok tudta-e, hogy a feleségét nem a mocsárlakó boszorkány átkozta meg, hanem a gyermekágyi láz vitte el? ah, butaság, hiszen olyan nincs is, hogy baktériumok meg vírusok, ellenben a banya tényleg ott lakik a mocsárban...
na, ez az igazi örökség.

$pi$ 2010.08.25. 10:28:52

@TCrown: A probléma az, hogy az adataidat az állam kezeli, ami ettől a pillanattól kezdve azt csinál mindenkivel amit akar. Az, hogy a bűnözőket "elkapják" a rendszerrel az egészen jó lenne, de abban a pillanatban, hogy beleszólásod nincs kit tekintünk bűnözőnek, már nem is olyan szép ez a világ.

A jól ismert minta a következő:
-- Mindenki, aki vörös hajú üldözendő mert veszélyes a társadalomra...
-- Tiltakozom!
-- ...éppen úgy, ahogyan azok, akik tiltakoznak.

Mászrészt viszont az USA és Anglia az utóbbi években bemutatta, hogy az új módszer szerint nem a bűnözők jogait fogják megnyirbálni, nem a bűnözőket fogják büntetni, hanem nemes egyszerűséggel _mindenkit_ aki ellen jónak látnak fellépni.

Hátezmármi (törölt) 2010.08.25. 10:28:57

@harrold: nem mindenen, hanem mindenkin. Ez egy olyan jel lesz, mint mondjuk a náci horogkereszt, ami a Párttal való egyetértést és szolidaritást fejezi ki. Annyi a különbség, hogy a testen kell majd hordani, tetoválás, chip, vagy akármi formájában. Ha nem lesz rajtad, nem fognak kiszolgálni az áruházban, nem kapsz munkát, stb. Ha nem lesz készpénz, csak bankszámla-pénz, nem sokat tudsz majd tenni ellene..

Ez kétezer évig elképzelhetetlen sci-fi volt, ma sajnos minden technikai háttér adott hozzá, hogy akár idén bevezessék.

Amúgy az idézet rész:
http://biblia.hit.hu/bible/search/kw/bélyeg/21/REV/1/1/0

Martian (törölt) 2010.08.25. 10:29:38

@TCrown: a "nézegetésnél" érdekesebb, ha valaki pedofil képeket tölt fel a számítógépedre, majd ezután a hatóság érdeklődik a géped tartalma után.

TCrown 2010.08.25. 10:30:45

@Martian: Szvsz egy becsületes ember esetében ez pont fordítva van. Ha pontos listájuk van arról, hol voltam, mit vettem, etc, akkor derül ki a leghamarabb, hogy nem döftem le Kiss Gézát a Ferenc körút/Üllöi sarkán a Martiinii késsel, mert akkor éppen Karakószörcsögön voltam, és sosem volt olyan késem.

Hátezmármi (törölt) 2010.08.25. 10:31:16

@paráznabillegető: egy történelemkönyvet kinyithatnál, szerintem jót tenne egy kis olvasás. Különösen ajánlom a 20. századot tanulmányozásra.

Hitler, Sztálin, Mao-Ce tung, vörös khmerek és a többi agyament diktátor.

kukatr 2010.08.25. 10:31:50

átlát a napszemüvegeken? ha nem, akkor majd betiltják a viseletét?

TCrown 2010.08.25. 10:32:02

@Martian: És mi oka lenne erre? Amúgy meg ezt ma is meg lehet tenni, minden gond nélkül.
De ha MINDENT nyilvántartanak, épp akkor úszható meg ez is legkönnyebben, lásd előző hozzászólásom, csak netes adatokkal.

kigyurt álat 2010.08.25. 10:32:05

Nagy dolog, majd felveszek egy napszemüveget.

$pi$ 2010.08.25. 10:34:04

@paráznabillegető: Nézz körül egy kicsit az Interneten és rá fogsz jönni, hogy van mit féltened, van mitől félned.

Azt mondod, hogy nem követtél el semmit, ami miatt téged "el kellene kapni" vagy be kellene börtönözni? Vedd már észre, hogy olyan ez, mintha a gnu a sakálloknak bizonygatná, hogy nem tett semmit ellenük... közben azok kiontják a belét és elevenen felfalják. :-(

nabazzmeg 2010.08.25. 10:34:14

hát ez az ember 1 elmebeteg az biztos, de kíváncsi lennék, hogyan vezeti be ezt olyan földrésznyi területeken, ahol még áram sincs és 1hamar nem is lesz...
A privacy-nk egyre nagyobb veszélyben van ez tény, de ha van összefogás és társadalmi elutasítás akkor meg lehet védeni, ami maradt belőle.
1ébként itthon ez rettenet gyerekcipőben jár, 2 dolog van, ami ellen nem sokat tehetsz: otthoni ip és saját néven levő mobil. Na ez a kettő már elég a megfelelő szervezetek megfelelő embereinek. De hogy bolti kamerák meg közterületi megfigyelés? az itthon olyan gagyi technikai szinten van a spórolás miatt, hogy ezen csak nevetni tudok.
Minden rajtunk múlik, észnél kell lenni.

paráznabillegető 2010.08.25. 10:35:44

@kukatr: ne aggódj, ahogy a biotechnológia fejlődik, előbb lesz terminátorszemed! és a csiszolt műanyagon kurvára nem lesz írisz. :)
a gyártási számot meg lecsiszoltatod...

Hátezmármi (törölt) 2010.08.25. 10:37:50

@TCrown: Ha majd nem lesz kedved felvonulni május elsején és ütemesen masírozni a Nagy Vezér tiszteletére, ha majd nem akarsz kommunista műszakra menni minden szombaton és vasárnap a Nagy Közös Cél érdekében, ha majd nem akarsz háborúban meghalni a Nagy Vezér által kikiáltott ellenséggel szemben, ha nem akarod, hogy egy atomcsapás vessen véget az életednek, csak mert a Nagy Vezér rémálma miatt megtámadják az országodat, ha nem akarod majd, hogy a gyerekedet kommunában neveljék a Nagy Vezér eszméire, akkor is így fogod gondolni?

Ez nem olyan régen volt már, sőt Észak Koreában még mindez ma is napi valóság.

Erre gondoltál már?

paráznabillegető 2010.08.25. 10:38:26

@nabazzmeg: az ip és a mobil sajnos nem megfelelő, ugyanis nemcsak ellened használható fel, hanem melletted is.

tegyük fel, elmegyek téged kirabolni.
előtte a mobilom odaadom havernak, hogy kocsikázzon vele másfelé. esetleg smst is írhat, hah, miért is ne? még a laptopom is odaadom, netezzen útközben valahol wifiről.

tessék, az alibim. tehát nem én vagyok a rabló, hiszen egészen máshol voltam. a haver is tanúsíthatja, együtt voltunk!

$pi$ 2010.08.25. 10:41:43

@paráznabillegető: Ez lószar nem alibi, ezt körberöhögi minden bíróság. Mintha azt mondanád, hogy nekem ugyan nincs alibim, de a mobiltelefonomnak van.

Klasszikus Columbo hadnagy féle "tökéletes bűntény", amiről aztán az epizód végén kiderül, hogy az első perctől fogva gyanús volt. ;)

paráznabillegető 2010.08.25. 10:41:59

@newtehen: nem, ezt csak te gondolod így.
nekem PL nincs szükségem semmiféle ellenzékre. minek? mi hasznom belőle?

TCrown 2010.08.25. 10:42:43

@Hátezmármi: Ez a "Gonosz Hatalom" elmélet, nyilván rémálomszerű, de ebben nem az ESZKÖZ a rémálom, hanem a hatalom gonosz szándéka.

Mindegyikre volt példa, amit írtál, és egyikhez se kellett íriszszkenner. Nem a szkenner a félelmetes.

Én erre gondolok.

paráznabillegető 2010.08.25. 10:44:22

@$pi$: hát, az igaz, de legalább két közvetett bizonyítékot semlegesítettem.
a többi már csak az ügyvédemen és az ügyészen múlik...

egyébként meg: én, mint ügyész, átíratom a telefonom pozícióját a rendszerben. hogy igenis ott voltam. na? és akkor meg tényleg ott voltam, a mobil tanúsítja, hiába kocsikázott vele a haver az ország túloldalán...
ezt ma is meg lehet tenni.

Hátezmármi (törölt) 2010.08.25. 10:46:36

@kukatr: Tudsz róla, hogy Észak Koreában egyenruhában kell járni és ki kell tűzni a Nagy Vezér arcképét kitűzőként a ruhádra? Ha jól sejtem, a lakásodban is "méltó helyen és méltó minőségben" kint kell lenni a Vezér képének és ezt bármikor ellenőrizhetik is?

Igen, bármikor egyetlen szóval betilthatják a napszemüveg hordását. Ha van rajtad, elkapnak a rendőrök, bevisznek, összevernek és túl van tárgyalva.

Szerintem nagyon fiatalok lehettek, fogalmatok sincs, mi a különbség demokrácia és diktatúra között.

paráznabillegető 2010.08.25. 10:48:38

@Hátezmármi: az a megoldás, hogy rendőrnek kell lenni...
tök jó. te üthetsz + biztos nyugdíj.

nem tudtok semminek sem örülni, és csak a rosszat keresitek.

$pi$ 2010.08.25. 10:49:04

@TCrown: A hatalom mindig is gonosz volt, abban nincs semmit új vagy félelmetes. Az eszközök egyre jobbak és hatékonyabbak és ez az ami igazán félelmetes.

A modern technikával (amit én egyébként imádok és használok) az egyént tökéletes és abszolút ellenőrzés alatt lehet tartani.

És abban a pillanatban, hogy a hatalom megszerzi a teljeskörű ellenőrést az egyén felett, abban a pillanatban minden megváltozik, hiszen a hatalmat már senki/semmi nem korlátozza...

bigthereal 2010.08.25. 10:49:12

és a Skynet 1997. augusztus 29-én, hajnali 2:40-kor öntudatára ébredt...

korlat 2010.08.25. 10:50:14

@ged: hát ezaz.
és hány ilyen témájú film is született már:)
veszélyes dolog ez

Hátezmármi (törölt) 2010.08.25. 10:50:51

@TCrown: nem önmagában a szkenner, a bankkártya, a vonalkód, a mobiltelefon, a lehallgathatóság a félelmetes, hanem az, ahogy ez bármikor felhasználható a társadalom ellen.

1928-ban kiröhögték Hitlert, mert csak egy törpenövésű bohóc volt, aki agyament dolgokat beszélt. 1933-ban megnyerte a választásokat, 6 évvel később lángba borította a világot, 55 millió ember halálát okozta.

Nos, ennyin múlik.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.08.25. 10:51:02

@paráznabillegető: Értem én, ilyen is van. Csak ez esetben diktatúráról beszélünk, és Te vagy a diktátor....

$pi$ 2010.08.25. 10:51:03

@paráznabillegető: Kilőttél két bizonyítékot? Dehát az semmit nem jelent, csak azt, hogy nem a telefonodon fogsz elhasalni.

Hanem az íriszszkenneren. ;)

Martian (törölt) 2010.08.25. 10:52:25

@TCrown: ha például egy versenytárgyaláson nem te vagy a kormányzó párt kedvence, egyszer csak megjelenhet a rendszerben, hogy rossz helyen és rosszkor voltál egy bizonyos bűncselekmény színhelyéhez képest és gyanúsítottként őrizetbe vesznek... éppen az a probléma, baromi nehéz lesz azzal érvelni, hogy meghamisították az adatokat... mert mindenki megbízik a rendszerben, ld. az említett filmeket.
Egy emberi észlelésen alapuló vád bizonytalanságai még kibukhatnak, de a megfelelő hozzáféréssel végrehajtott digitális hamisítást nehéz lenne lebuktatni.
Ha pl. megjelenik rólad egy PhotoShoppal összevágott kompromittáló kép, a szemüknek hívő, egyszerű emberek felé nehéz lesz bizonygatnod, hogy ez csak manipuláció.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.08.25. 10:53:17

@Hátezmármi: Mint volt is erre példa a símaszk, pormaszk és gázálarc esetén esetén. Tény, megtörtént. :-(

paráznabillegető 2010.08.25. 10:53:56

@newtehen: az ellenzékiség csak abban az értelemben létezik, hogy VALAMI ELLEN.
tehát amint nyersz, abban a pillanatban át kell állnod valami másik oldalra, és a saját győzelmed ellen kell fordulj. avagy különben te leszel az ÚJ GONOSZ! :)

jó, mi? permanens köpönyegforgatás.

Hátezmármi (törölt) 2010.08.25. 10:55:17

@paráznabillegető: arra még soha nem gondoltál, hogy nagyobb az esélyed, hogy a gumibot rossz végén fogsz majd akkor állni, igaz?

paráznabillegető 2010.08.25. 10:56:13

@$pi$: de ma még nincs iriszszkenner.
amúgy azt is biztos meg lehet bugázni. mint a négyesmetrót, vagy a margithidat...

csodák nincsenek!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2010.08.25. 10:57:20

@paráznabillegető: ????
Szerintem Te valami egész másról beszélsz. Amiről te beszélsz az egy 3 éves gyerek dac korszaka, nem a politikai ellenzék.

$pi$ 2010.08.25. 10:58:15

Mondjuk már a kopogtatócédula is nagyon nagy gáz. A választások titkosak, senkinek semmi köze ahhoz, hogy kire szavazol ugye, de már a szavazás előtt aláírásoddal, személyi számoddal (amit mellékesen rohadt rég alkotmányellenesnek minősített az alkotmánybíróság). Ráadásul ezt a papírt, amiben nagyjából nyilatkozol, hogy melyik pártra fogsz szavazni odaadod egy civilnek, egy önkéntesnek aki aztán kisétál az életedből és eltűnik vele.

A pártok meg adatbázist építenek az adatokből, hiszen megtehetik és még el is mesélhetik, bajuk nem lesz belőle egy szál sem.

paráznabillegető 2010.08.25. 10:58:48

@Hátezmármi: na de miért állnék ott? hiszen én vagyok a rendőr! én ütök! nesze, köcsög! - durr! :)

én röhögök, te fekszel.
mi ebben nekem a rossz?
oszt még igazam is van, hiszen rebellis vagy! vagyis: bajkeverő. tehát: jót cselekedtem.
na.

$pi$ 2010.08.25. 10:59:42

@paráznabillegető: Megbugázni? És mi van, ha téged bugáznak meg azok, akiknek elég pénzük/hatalmuk van rá? ;)

PornóPál 2010.08.25. 11:02:00

a heatrow-n és pár nagyobb repteren már jó ideje van ilyen. ha regisztrál az ember, csak oda megy, belenéz, és egy sorral kevesebb.
a munkahelyemen meg egy hete már ujjlenyomattal kell bejelentkezni.

TCrown 2010.08.25. 11:02:20

@$pi$:
"A hatalom mindig is gonosz volt" - ez olyan Tamás Gáspár Miklósos anacho-nihilizmus, nem értünk egyet.

@Hátezmármi:
@Martian:
Hitlernek sem volt íriszszkennerje, de Putyinnak sem kellett Hodorovszkijjal szemben.

Szerintem ennek az egész technológiának több gyakorlati haszna van a mindennapi életben, mint amekkora elméleti kockázatot jelent a vele való visszaélés.
Ezt majdnem minden technológiáról el lehet mondani.

paráznabillegető 2010.08.25. 11:03:11

@$pi$: erre írtam, hogy jól kell születni.

bakker, ezt minden korban el lehet játszani!!!

valaha pech volt neandervölgyinek születni. aztán pech volt nem rómainak. majd kicsit később asse volt jó, ha cigány voltál, esetleg zsidó, vagy néger. stb, stb...a végtelenségig folytathatjuk.

írtam a legelején: az élet egy kibaszott mázli.
én most speciel szopón vagyok. de ha hiszek az reinkarnációban, a következő leosztásnál talán jobb lapokat kapok!...

Valaki1 (törölt) 2010.08.25. 11:05:34

csak hogy megnyugodjatok: ez egy baromság!
jó esetben tényleg bevezethetnék néhány azt indokló helyen: titkos bázisokon, bankokban, szigorú ellenőrzést indokló intézményekben, de ennyi.
a többiből úgysem lesz semmise, na meg főleg nem a világ összes emberén, máég a fejlett országok városi emberein sem lennének képesek alkalmazni a társadalmi ellenállás miatt.
és az ún. ellenzékiek meg éppen ilyen esetekben rahganka igazán fegyvert és döntik meg a rendszert.
nem eszik olyan forrón a kását.

egyszerű példa hogy még egy egyszerű jogokat sem sértő dolgot sem tudnak bevezetni: a készpénzforgalmat sem tudják kiszoratani, pedig nagyon szeretnék,
ez kiomolyabb dolog mint látszik elsőre, mert ezzel az egész gazdaságot és az embereket simán totálisan ellenőrizni tudnék, mégsem megy.
akkor mit vártok ilyen "testbe, lélekbe" nyúlkáló dologtól?
mág az ujjlenyomatot is csak a bűnözőktől veszik le.és az is kijátszható ha azt akarod...
akkor meg itt simán felteszel egy spéci kontaktlencsét és kész.

Hozzá Szóló 2010.08.25. 11:13:37

@TCrown: Meg ne sértődj, de ha nem fogod föl magadtól, hogy ez az egész mitől para úgy, ahogy van, akkor te TÉNYLEG egy birka vagy, sajnállak....

Hozzá Szóló 2010.08.25. 11:15:35

@TCrown:

Igen, egy rossz szándékú. De pl most, ahol a törvényhozásban olyan emberek vannak, mint Vona Gábor, Szanyi Tibor, Hende Csaba és a többi igen gerinces, nagyformátumú poitikus... na most aztán nincs mitől félnünk. Ugye?
(Te jóóóó isten)

Hozzá Szóló 2010.08.25. 11:17:52

@paráznabillegető:

Szinte fölfogtad a lényeget.
Az ilyenek miatt lehet félni igazán, mint amilyen te vagy. Akikkel bármit meg lehet csinálni. Majd, amikor egyszer neked lesz bármi problémád a NAgy Testvér miatt, te fogsz a leghangosabban sírni.
És akkor már lehet, hogy késő lesz.

Gondolkodtál ma már?

$pi$ 2010.08.25. 11:20:27

@TCrown: Halvány lila gőzöm nincs ki a fene az a Tamás Gáspár Miklós, nem is érdekel, de egészen biztos vagyok abban, hogy a "hatalom mindig gonosz volt" gondolatz messze nem tőle származik.

A kedvencem ebben a témában a Stanford Börtönkísérlet [1], ahol bebizonyították, hogy pusztán az a tény, hogy hatalmat adnak embereknek azt eredményezi, hogy rohadt szemét módonviselkednek embertársaikkal.

Vesd össze a

"Hatalom megront, a korlátlan hatalom korlátlanul ront meg. A nagy emberek majdnem mind rossz emberek voltak." [2]

közismert mondással. Szóval nem én találtam ki, hogy a hatalom gonosz, ezek közismert gondolatok.

[1] www.prisonexp.org/
[2] www.phrases.org.uk/meanings/288200.html

Hozzá Szóló 2010.08.25. 11:20:36

@TCrown:

Ja, ha becsületes ember vagy, akkor a Nagy Testvértől soha nem kell félni, igaz?
Na EHHEZ kell igazán nagyon ostobának lenni.
"Ha nem bűnözöl, nincs mitől félned". Hát persze. Az elmúlt 100 év különböző rendszerei itt Közép-Európában tényleg ezt bizonyították. Gratulálok, szerintem olvass kicsit többet történelmet. Nem föltételezéseket, hanem tényeket, amikből okulhatsz. Rádfér. Többet olvass, kevesebbet írj, szerintem.

paráznabillegető 2010.08.25. 11:21:32

@Hozzá Szóló: húha.
figyelj csak... nekem most problémám van a cigányokkal itt a piacon... mert állandóan csak elveszik az árumat, de nem fizetnek érte. aztán meg hiába minden, mehetek panaszra akárhova, semmi sem történik. ami van, csak a veszteség, azt le kell nyelnem.

na, nekem ez a rendszer nem tetszik!
tehát a megoldás: LÁZADÁS!!! ELLENZÉKISÉG!!! REBELLIÓ!!!
jössz velem lázadni? mit gyújtunk fel? mert ugye, ilyen veled is megtörténhet, és ha lesz bármi problémád, akkor majd te is sírsz.

lécci segíts, még kezdő tartalékos alsegédrebellis vagyok csak!!!

Hozzá Szóló 2010.08.25. 11:23:38

@Hátezmármi:
Erről van szó. FOgalmuk nincs, miről beszélnek. Azt hiszik, hogy ez csak fölösleges hiszti. Saját bőrén kell, hogy megtapasztalja az ilyen, hogy rájöjjön, de akkor már általában késő :(

Hozzá Szóló 2010.08.25. 11:25:53

@TCrown:

"Szerintem ennek az egész technológiának több gyakorlati haszna van a mindennapi életben, mint amekkora elméleti kockázatot jelent a vele való visszaélés."

...Amíg nem veled történik valami csúnya dolog. Akkor aztán majd teleírod a blogokat, ha lesz rá lehetőséged. Ugyebár.
Nem akarsz gondolkodni kezdeni? Hány éves vagy, megbocsáss?? :(

$pi$ 2010.08.25. 11:26:35

@paráznabillegető: A kulcsszó nem a rebellió, meg a lázadás meg a gyújtogatás. Legalábbis addig nem, amíg vannak arányosabb eszközök.

A kulcsszó a tiltakozás, a véleménnyilvánítás, az engedetlenség és a politikai hatalom gyakorlása választások útján.

Amíg ezeket az eszközöket ki nem merítetted nem hiszem, hogy a forradalom erkölcsileg vállalható lenne.

Dehát te is tudod ezeket, csak játszod az értetlent ugye? ;)

paráznabillegető 2010.08.25. 11:34:04

@$pi$: már megbocsáss, de ez így lol.

a fenti példában
- tiltakozhatok, eredménye semmi, kiröhögnek.
- vélemény nyilváníthatok, de azzal inkább én járok rosszul.
- engedetlenkedhetek, de mit és hogyan? itt is csak szopó...
- politikai választás, ez meg megalol. jobbik, mi? napersze...

szóval kár húzni az időt, máris a rebelliónál vagyunk.
mert helyettem ezt senki sem oldja meg.
tehát: én nekem kell lenni a szabályhozónak. diktatúra kell ide, hogy rend legyen, ne lopjanak.
a mostani rendszerben ez nem téma, tehát a mostani rendszer rossz, ellene tenni kell! lázadás!
aztán én leszek a diktátor, és az összes tolvaj meg lázadó, akikre kemény gumibottal lesújtatok! rend lesz itten! a gazemberek kártyáit letiltom, nem vehetnek többet ételt, kiszűri őket az iriszszkenner!
úgy-e: milyen gonosz vagyok?

nullnick 2010.08.25. 11:34:23

Jeff Carter of Global Rainmakers is a psychotic-paranoid asshole and should "disappear" for good.

Hozzá Szóló 2010.08.25. 11:34:48

@Valaki1:

"mág az ujjlenyomatot is csak a bűnözőktől veszik le.és az is kijátszható ha azt akarod..."

Fingod nincs a témáról. Minek ülsz ide és beszélsz hülyeségeket?
Voltál az utóbbi hónapokban okmányirodában útlevelet csináltatni? Észrevetted, hogy ujjlenyomatot vesznek? Ráadásul úgy, hogy ennek a többezer Forintos pluszköltségét rádverik? Nem? Akkor meg mit magyarázol hülyeségeket? Ez már komolyan fáj....
Nézzél már körül, ez nem a jövő, meg valami "terv" hanem a MAI VALÓSÁG.
Ha nem akarsz adni ujjlenomyatot (amit amúgy a csipben tárolnak, amit ugye nem ültetnek beléd, viszont nálad kell lennie, amikor elhagyod az országot, benne az útleveledben, ha nem műxik a csip, akkor gyanús vagy, félreállítanak, szemétkednek, bezárhatnak jó eséllyel, stb) akkor nem adnak nem, hogy 10 évre, de 5 évre se útlevelet, csak egy évre (nehogy egyszerű legyen pl egy másfél éves vízum esetén az életed) bár az legalább csak 2500Ft.

Ujjlenyomattal nem a Nagy Testvér kell, hogy visszaéljen, hanem az a sok nemzetközi gyanús szervezet, amelyik a központi nyilvántartásba kerülés után simán hozzáfér és él is vele bármikor, tárolja magának, valamint azok az ügyesek, akik valahogy az útlevél közelében le tudják valahogy szedni az adatot a csipről és ott lesz nekik az ujjlenyomatod.... amit aztán, egy sima boltban kapható nyomtatóval kinyomtatnak és fölhasználnak ellened úgy, hogy aztán még te magyarázkodhatsz és mindez miért? A semmiért.

Aki ezt nem fogja föl, hogy ez az egész mit jelent, az egészen ostoba...

Hozzá Szóló 2010.08.25. 11:36:59

@paráznabillegető:

Te most miről beszélsz ember? Trollkodni jössz ide? Maradj a témánál, ez most valahogy semmihez nem passzol... figyelj oda kicsit, szurkolok neked

paráznabillegető 2010.08.25. 11:39:01

@Hozzá Szóló: igen, ez a cél.
mindenkivel visszaélni.
logikus...

hmmm... mondd csak, te is magadból indulsz ki, ugye? :D

Martian (törölt) 2010.08.25. 11:45:45

@TCrown: "Hitlernek sem volt íriszszkennerje, de Putyinnak sem kellett Hodorovszkijjal szemben."

Viszont ha lenne íriszszkenner, az egész értelmiséget sakkban tarthatná a kormány, anélkül hogy tömeges eljárásokba, megfigyelésekbe kellene bonyolódia. Nehezebbé válna az ellenzéki konspiráció.

"Szerintem ennek az egész technológiának több gyakorlati haszna van a mindennapi életben"

Igen, a laptopomon használom az ujjlenyomatos bejelentkezést, nagyon kényelmes... bár ha kiázik a vízben az ujjam, nehezen akar elfogadni. :)

De ez privát biztonsági technológia és nem központilag menedzselt adatbázis... vajon szabadon lekérdezhetném-e egy ilyen rendszerből a rólam összegyűjtött adatokat?

TCrown 2010.08.25. 11:46:59

@$pi$: Tisztában vagyok a stanford kísérlettel, és eredményeivel. Ott közvetlen hatalomról volt szó, ez meg nagyon áttételes, a kettő nem ugyanaz. Mellesleg, ha "mindentmegfigyelnek" akkor pont az ilyen esetek ellen lennénk leginkább védve. Hamarabb kiderülne, ki él vissza a hatalommal.

@Hozzá Szóló: "Hány éves vagy, megbocsáss??" Idősebb annál, hogy ilyen stílusban vitatkozzak.
De ha már személyeskedünk, sértegetünk: a neved melletti link nem egy egész országot listáz, tesz átláthatóvá, rákereshetővé? Akkor most mi ellen is tiltakozol? Következetesség, gondolati koherencia? Majd jövőre...? :D

Uraim,
élmény volt. Most azonban dolgoznom kell. Üzenem az engem megfigyelőknek, hogy ma is unalmas napjuk lesz: munka a gép előtt úgy hajnali kettőig, meg-megszakítva némi testmozgásokkal, evéssel-ivással és annak ellenkezőivel.

Üdv,
egy megfigyelt

TCrown 2010.08.25. 11:59:02

@Martian: upsz, egy runner-up - még pont belefért...

Ez egy lehetőség, ami igaz - de még így is annyi embert kellene a maga oldalán tudnia, hogy az mindenképpen "szivárogna". Nyilván az lenne a kívánatos, hogy te is lekérdezhesd a rád vonatkozó adatokat.

Nézd meg a Mythbusters kísérleteit az ujjlenyomatos ajtóval a Youtube-on...

@$pi$: Kihagytam az előbb: szerintem dőreség olyan egymondatos bölcsességeket abszolút igazságként tisztelni, amikben szerepel a "mindig", "minden" vagy a "soha" szó. :)

Mindenkinek szép napot!

Hozzá Szóló 2010.08.25. 12:03:22

@TCrown: A nevem melletti link azt a célt szolgálja, hogy azok, akik olyan nagyon okosnak hiszik magukat, mint pl te is (és közben égetik magukat ezerrel, ahogy te teszed) tesznek legyenek alávetve, hogy megnézzék, majd a véleményük alapján gyorsan rá lehet jönni, mennyi eszük van... nekem már van valami képem.
Az külön sokat elárul, amikor bejössz, eltöltesz itt egy csomó időt, olvasol, írsz, majd amikor kiderül ország-világ előtt, hogy mennyi eszed van, akkor "elegánsan" távozol. Mindent elmond :D

TormentedSoul 2010.08.25. 12:09:46

A CÉL az, hogy KONTROLL alatt tartsák a társadalmat, az embereket. Jön a kérdés, hogy kik... ?! Csak nem azok a titkos társaságok? Olyan ostobák lennénk, hogy elhisszük azt, hogy az emberiség/népek/csoportok lemondottak a világ uralmáról? :) DEHOGY, csak rájöttek, hogy háttérből kell manipulálni, hogy átlag emberek ne ismerjék fel a rendszer működését!

Szerintem világos a lényeg, és ezért kellenek ezek az eszközök, egyszóval ha ezek el kezdenek terjedni, akkor el kezdhetnek félni a kedves rendszerellenesek ...

Ugyandehogy (törölt) 2010.08.25. 12:11:25

úgy fog működni, ahogyan a magyarorszag.hu?

Fék_Emil 2010.08.25. 12:11:40

Színes kontaktlencse, igény szerint egy tetszőleges személy íriszmintájával, oszt bekaphatja a szkenner. Csak egyszerűbb, mint a teljes szemcsere a Minority Report-ban...

TCrown 2010.08.25. 12:14:54

@Hozzá Szóló: Hát bocs, ezért nekem nem fizetnek. Viszont valamiért kéne, hogy fizessenek... Pont a csomó idővel van a baj - nincs több.
Eddig is azért maradtam, mert kialakult némi párbeszédnek tűnő eszmecsere, persze parttalan, mint rendesen, de mindegy.

Egyébként elég rossz taktika a vitapartnert minősítgetni. Meg visszattetsző is.

Na, tényleg mentem...

$pi$ 2010.08.25. 12:18:39

@TCrown: "Ott közvetlen hatalomról volt szó, ez meg nagyon áttételes, a kettő nem ugyanaz.": Aha, bizonyíték? Merthigy ezt azért _erős_ bizonyíték alapján nerhéz elfogadni.

"Kihagytam az előbb: szerintem dőreség olyan egymondatos bölcsességeket abszolút igazságként tisztelni, amikben szerepel a "mindig", "minden" vagy a "soha" szó.": Mint például a Archimedes törvénye vagy a Newtoni mozgástörvények?

Oké, ha a hatalom nem tesz romlottá, akkor miért is nem szeretjük a totalitárius rendszereket? Melyik személyi kultusz is sikerült jól? ;)

$pi$ 2010.08.25. 12:24:05

@Fék_Emil: Áruházba be a fake írisszel, bankkártya lehúz, számítógép kideríti, hogy nem is vagy az épületbe. Ajtók lecsapódnak, rendőrség kivizsgál, bíróság elítél, ezentúl téged _külön_figyelnek_.

Sanyi 2010.08.25. 12:43:19

lattam mar par irisscannert es mindegyik megette a foliara nyomtatott fotot az iriszrol, lofaszt se ert...

a fingervein volt eddig a legpontosabb, ugy altalaban a vein technologiak mukodnek es meg ikreknek sem identikus az erek fejlodese...

beavereater [AT] 2010.08.25. 12:53:25

Ugyan már, beszéltek itt hülyeségeket.
Egyetlen országnak/kormánynak sem lesz annyi pénze, hogy ilyen technológiákkal totális kontroll alá helyezze a társadalmat. Sokkal egyszerűbb a kereskedelmi médiával zombi fogyasztókat csinálni. A kenyeret és cirkuszt mindig működött. Amíg van mit enni (bármilyen szar minőségű is a gazdaságos májkrém ízű krém) és van józsibarátanyátokköztfásymulatóstb addig a lakosság 90%-a nyugton marad. A maradék tíz százalék meg nem sok vizet zavar. Ráadásul ők is kénytelenek fogyasztani...

sutyerák 2010.08.25. 13:03:57

Kihúzza a sok köcsög tojásfejű a gyufát,-előbb-utóbb,-aztán majd csodálkoznak,ha nem ér a lábuk a földig.

beavereater [AT] 2010.08.25. 13:08:25

@beavereater: másrészt a totalitárius rendszerhez nem írisz-szkenner kell, hanem gépkarabély. Sok.

sutyerák 2010.08.25. 13:19:06

@Hátezmármi:
az okos netguruknak meg kell oldaniuk,hogy a megfigyelők minden mozdulatát megfigyelhetővé tegyék a köznépnek!
-ez lesz az új netdemokrácia,-egyfajta egyensúly,-mint a kölcsönös elrettentés volt az atomarzenálokkal.

sutyerák 2010.08.25. 13:24:25

@paráznabillegető: Igy van. A rendszer csak akkor elfogadható,ha grál-lovagok minden állam vezetói.
-ezzel szemben a valóság az,hogy többé-kevésbé nagystílű bűnözök uralkodnak a népeken.

chabba (törölt) 2010.08.25. 13:32:37

Ez a privacy dolog egy kicsit túl van lihegve. Korántsem olyan megkérdőjelezhetetlen "érték", mint azt sokan hiszik.

Régen a falukban, kisebb közösségekben mndenki ismert mindenkit, nem voltak titkok, és bár a bizonyosság sokszor hiányzott, legalább pletyka szintjén mindig minden ismert volt a közösségen belül.

Aztán jöttek a nagyobb közösségek és az elidegenedés. Ebben a környezetben az emberek már a szomszédjukat sem ismerik és kialakult a privacy... azaz a fent felvázolt eredeti információs állapot hiánya. Az, hogy az ember már nem ismeri a közössége tagjait.

A technológia fejlődésével semmi más nem fog történni, csak részben visszaáll az eredeti információs állapot, ráadásul erre az emberek maguk is vágynak, lásd a facebook sikerét. Meg még annyi fog történni, hogy amíg most pár napig tartó titkosszolgálati nyomozást igényel az, hogy mindent megtudjanak valakiről, a jövőben ez az időtartam kevesebb lesz.

Teker 2010.08.25. 13:38:45

okos rendszer, kíváncsi vagyok, mit kezd a színes, ne adj'Isten mintás kontaktlencsékkel.

ha erre még veszünk egy jobbfajta, mintdenféle sugarakat szűrő napszemüveget is...

Joaquin 2010.08.25. 14:31:39

@chabba: rengeteg regény szól arról, hogy ilyen kis közösségekben is milyen titkok maradhatnak (nem éltem soha ilyen környezetben, így feltételezem igaz), mert egyes dolgokról egyszerűen nem beszélnek az emberek.

arras · http://arras.blog.hu 2010.08.25. 14:33:42

Meg kell tanulnom csukott szemmel járni... A következő feladat.

Joaquin 2010.08.25. 14:42:53

@Teker: ott a pont :)
Másrészt a google adatok alapján való megfigyelés nagyrészt hozzá nem értők félelme (= marhaság). A közösségi hálós adatbányászat is egész tűrhetően működik egy embernél (erről sem vagyok meggyőződve mondjuk), addig számítási bonyolultság okán ez több embernél egyelőre lehetetlen. (Google még oké, neurális hálóval betaníttathatnak egy programot, ami egész megbízhatóan megmondaná a személyiséged, ahogy azt teszik is a reklámok hatékonyságának növelése céljából, de a közösségi oldalakról való adatbányászat izomorf a körkeresési problémával, ami köztudottan NP feladat, azaz gyakorlatilag kiszámíthatatlan.) A kvantumszámítógépek megjelenéséig ez nem probléma.

ehhh 2010.08.25. 15:59:34

es esetleg nem kell tobbet kulcs, nem kell jogsi, utlevel, bankkartya, mert ezek digitalisan megoldhatok
vegre ures zsebbel lehet setalni, jeeee.

Hozzá Szóló 2010.08.25. 16:28:29

@ehhh: Jaj de jó! Elég, ha kivonjuk az agyad a fejedből és arra kötünk zsinórokat, nem? Sétálni se kell.
Főltéve, ha van agyad. Jeeee.

Valaki1 (törölt) 2010.08.25. 16:34:43

hozzászóló makika!

őszintén szólva nem tudom hogy vesznek-e útlevélhez ujjlenyomatot mivel mostanában nem csináltattam, de ha igen akkor is simán kijátszható, főleg ha kemény bűnöző vagy esetleg terrorista akkor elég ha rányomod az ujjaidat a villanyrezsó lapjára és baszhatják a lenyomatot.persze ehhez kicsi mazó kell:-)
ésakkor mit csinálnak?

az irisz szkennelés meg csak közelről működik, távolról nem.
és amit mondani akartam az az hogy a vilűg nemcsak az usa meg nyugat eupa, sőt éppenhogy az nem, 6 milliárdból 5-üt baszottul nem érint ez a téma, a nyugati kb 1 meg majd ha nagyon nem tetszik neki akkor úgyis lűzad, tudod összeesküvésgyártó balfékkém, lehet hogy az illuminátusok világméretű nagy-testvér összeesküvése ez a 6 milliárd ember ellen, a gond csak az hogy ehhez kevesen vannak és a történelem meg tartogathat kínos meglepetéseket.

azt viszont elismerem én is hogy indokolt esetben szükséges az ilyen ellenőrzés.

odamondó 2010.08.25. 16:35:22

micsoda naív emberek vannak, akik arról papolnak hogy na majd akkor elkapják a bűnözőket :))))))

ja hát persze mint ma késsel a kezében rátalálnak a cigányra aki megölte a 90 éves mamit majd kap fél év felfüggesztettet.

ne gondolja senki hogy egy ilyen szkenner a gengszterek életét fogja megnehezíteni. nagy lófsazt. majd az átlagpolgár aki próbál vígan élni ráírják az írisz dokujára hogy nem fizette be a BKV büntetést ezért innentől nem kap banki hitelt és csomo helyen visszautasitják mert megbizhatatlan.

ÉBRESZTŐ.

Valaki1 (törölt) 2010.08.25. 16:38:57

@odamondó: mégegyszer: a gengszerek meg terroristák régesrég óta ki tudják játszani mint az ujjlenyomatot, mint az iriszt, mind bármi mást.
még a DNS tesztet is, pedig az a csúcs.
persze ezeket profin megoldani nem olcsó, ujjlenyomathoz is vannak a bőrre helyezhető anyagok, nameg az iriszre pedig spéci kontaktlencse...
de le is égetheted az ujjad, ki is vághatod a szemed, az ócsó.
a DNS teszt a legbiztosabb, de ahhoz is van olyan enzim ami beadása után nem tuják elvégezni a tesztet, persze ez sem kapható a sarki patikába ócsóé.

summa summárum: a prolikat szívatja ez csak.

BéLóg 2010.08.25. 16:51:15

Már ma is van "identity theft" (személyiséglopás) szimplán kukába dobott egyedi adatokat tartalmazó dokumentumokból (postai levelezés, stb.)
Ha az adataid egy helyen összegyűjtve megvannak, akkor ez milliószor könnyebb.
Nézd meg az államokat, ma is inkább kivetnek ezer emberre 1 Ft adót mint egyre ezret, IGENIS bárkit érdekelhet a hatalom és az INFORMÁCIÓ birtokában, hogy éppen belőled csináljon élősködőt eltartó egyént (miközben ő a parazita).

Ha meg lenne a lehetőség, hogy zárt helyre összrakj fideszest mszpssel, fradistát dózsással, satöbbit satöbbivel, legyilkolnák egymást. S ne gondold, hogy ez csak ilyen "szélsőséges" terepen igaz. nem olvassátok, látjátok, mikor mondjuk egy blogoló és egy netes nyelvőr összeakad?

Képzeld ugyanezeket az embereket hatalmat biztosító INFGORMÁCIÓK birtokában...

Hát még mindig van akinek magyarázni kell hogy szeptember 11 az amerikai nép ellen a saját uralkodóik által tudatosan megtervezett akció volt, amelynek eredményeképp a demokráciát, emberi szabadságjogokat önkéntésdalolva korlátozzák a megvezetettek?

chabba (törölt) 2010.08.26. 09:36:52

@Joaquin: ahogy maradhatnak titkok az írisz-szkenner korában is.

BéLóg 2010.08.26. 15:56:27

@chabba: Igen, az írisz szkenner KEZELŐK esetében...
süti beállítások módosítása