Kezdő és befutott vállalatok egyaránt próbálkoztak már a Google uralmának megdöntésével. Egyikük sem járt sikerrel, és valószínűleg a november elején bétaverzióban debütált Blekko sem fogja letaszítani trónjáról a keresőóriást. De nem is ez a főcél.
Rich Skrenta, a Blekko egyik alapítója szerint a Google indulása óta a keresés jócskán megváltozott, szaporodik a spam, a találati listák élén gyakran szerepelnek linkek sokaságával megtűzdelt, releváns információt viszont alig tartalmazó hasznavehetetlen honlapok.
Tartalomfarmok
Egyre komolyabb problémát jelent a minőségileg megkérdőjelezhető, nem ritkán spam-szintű, sokszor kifejezetten a keresési találatszám növelése érdekében, szakemberek helyett éhbérért, cikkenként akár már öt dollárért is dolgozó bértollnokokat alkalmazó vállalkozások, az „online McDonald’s-ek” (content farms, például a Demand Media) elszaporodása és sikere. A Google keresője nem tesz különbséget tartalomgyárak bóvlija és szakemberek magas szintű elemzése között. Egyesek szerint ez lehet majd a veszte…
A Blekko fejlesztőinek célja a web megtisztítása, a találatok megjelenítésekor keresőmotorjuk (elvileg) csak megbízható site-okat, azok közül is csupán az adott témába vágó „csúcskategóriásokat” veszi figyelembe. Pedig többmilliárdot átnéz.
Slashtag-elés
A szemetet főként a Twitteren használt, bejegyzések (tweetek) végén szereplő, általában / (slasher) jellel bevezetett egyszerű, plusz metaadatokat, például a témát jelölő címkével, úgynevezett slashtag-eléssel igyekszik kiszűrni. Különösen a hét „legszennyezettebb” témakörben: egészségügy, receptek, autók, hotelek, dalszövegek, személyes pénzügyek, főiskolák.
A Blekko honlapoknál használja a Twitteren ellesett módszert, többszáz slashtag-gel dolgozik, amelyek számát természetesen a felhasználók is növelhetik: újakat találnak ki, kijavítják egyiket-másikat. Ezekkel a címkékkel szűkítik a keresést, például az iPhone/techblogs begépelése után csak infokommunikációs blogokat néz át, a June/people-re June nevű emberekkel áll elő, a Xavi/football-t követően kizárólag a barcelonai irányítózseniről kapunk listát, a Barack Obama /dr=2005-2006 időben limitálja az amerikai elnökre vonatkozó találatokat, a politics/libertarian a libertariánus politikáról szól, és így tovább.
Vertikális keresés
A keresést a slashtag-elés „mélyíti el,” a szavak melletti speciális témakörök bevezetése teszi vertikálissá. Mivel a web egészére vonatkozó horizontális keresésben a Google verhetetlen, riválisai általában topikokra próbálnak – Demand Media és hasonlók nélkül – összpontosítani.
A találatok? Az első tízből többször – különösen spamveszélyes témakörökben – csak egy-kettő azonos a Google-éval, sokszor viszont lényegesen nagyobb az átfedés.
Danny Sullivan, a Search Engine Land főszerkesztője szerint a Blekko kifejezetten izgalmas kezdeményezés. „Google-gyilkos” ugyan nem lesz belőle, ám a süllyesztőben sem fog eltűnni – a szakértő kicsi, de hűséges felhasználói kört prognosztizál.